Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Příměstský tábor jako prostředek k rozvoji sociální integrace dětí se zdravotním postižením
UHLÍKOVÁ, Barbora
Magisterská diplomová práce se věnuje tématu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami obecně, ve školství a ve volnočasových aktivitách. Z volnočasových aktivit bylo zvoleno téma příměstského letního tábora. Teoretická část se věnuje volnému času a možnostem volnočasových aktivit, a to jak před rokem 1989, tak po roce 1989. Dále popisuje možnosti integrace dětí s handicapem a zkoumá otázku: "Jaké jsou příležitosti/možnosti a úskalí integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do společnosti?" Praktická část popisuje návrh, přípravu a realizaci projektu pětidenního příměstského tábora pro šest dětí ve dvou skupinách. V každé skupině bylo jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami: v první skupině chlapec s Downovým syndromem, v druhé skupině chlapec na vozíčku. Projekt byl náročný, ale úspěšný. Kromě projektu tábora je v praktické části kapitola věnovaná rozhovorům s rodiči nebo blízkými dětí, které byly na tomto táboře a také s dobrovolnicí od salesiánů, která má zkušenosti s integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Aplikace strukturovaného učení a tvorba učebních pomůcek strukturovaného učení pro žáky s PAS ve speciální mateřské škole
TÁBORSKÁ, Markéta
Bakalářská práce se zabývá tématem strukturovaného učení, tvorbou učebních pomůcek strukturovaného učení pro žáky s poruchou autistického spektra ve speciální mateřské škole a sledováním úspěšnosti vytvořených pomůcek při praktickém používání. Cílem bakalářské práce je přispět k hlubšímu pochopení důležitosti struktury a strukturovaných úloh v každodenním vzdělávání žáků s autismem ve speciální mateřské škole. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se zabývá poruchami autistického spektra, hlavními principy a metodami strukturovaného učení. Dále se také věnuje oblastem rozvoje dětí s autismem ve speciální mateřské škole a optimalizaci podmínek prostředí pro práci s těmito dětmi. Praktická část se zaměřuje na tvorbu učebních pomůcek strukturovaného učení a aplikaci těchto pomůcek v praxi.
Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ
ZATLOUKALOVÁ, Kamila
Bakalářská práce "Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ" v teoretické části zpracovává témata úvodu oboru arteterapie a jeho historie, dále se zabývá i arteterapeutickým přístupem k dětem a ontogenezí dětského výtvarného projevu, mapuje vývoj přístupu českého vzdělávacího systému k dětem se speciálními potřebami a uvádí příklady alternativních přístupů, mezi které by se jako podpůrný prostředek dala řadit i arteterapie. V praktické části práce předkládá dvě kazuistiky využití arteterapie ve vzdělávání dětí z 1. stupně ZŠ. Tvorba s dětmi je představena chronologicky a jsou rozebírány jednotlivé její znaky a diskutován jejich možný význam s přihlédnutím k osobnosti dítěte. Závěr přináší shrnutí a poznatky z praxe využitelné pro pedagogy a další profese, zaměřené na kreativní přístup k dětem.
Role odměny a trestu ve výchově a vzdělávání předškoláka se speciálními vzdělávacími potřebami
TUČKOVÁ, Olga
Bakalářská práce se zabývá problematikou odměn a trestů ve výchovně vzdělávacím procesu v mateřských školách speciálních. Teoretická část je zaměřena na výchovu, její styly a prostředky, na vzdělávání, učení, osobnostní kvality učitele a jeho kompetence. Následující dvě kapitoly se věnují odměnám, trestům a rizikům s nimi spojenými. Další kapitola je věnována předškolnímu věku dítěte, jeho vývoji a předškolnímu vzdělávání, včetně charakteristiky mateřské školy. Poslední kapitola se zaměřuje na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, na speciální vzdělávání a speciálně pedagogické poradenství. Praktická část se zabývá především výsledky šetření, které jsem získala pomocí kvalitativního výzkumu, tedy rozhovoru s předem připravenými osmi otázkami. Na otázky odpovídalo šest respondentů. Rozhovory se uskutečnily s pedagogickými pracovníky v mateřských školách speciálních v Českých Budějovicích. Cílem práce je zjistit, jaké odměny a tresty se využívají v rámci výchovně vzdělávacího procesu v mateřských školách speciálních, jakou mají účinnost, popř. jak často a z jakých důvodů jsou využívány. Z výsledků šetření vyplývá, že nejvíce užívanou a téměř jedinou odměnou je pochvala a nejužívanějším trestem je převážně ústní pokárání (domluva) či omezení činnosti na určitou dobu, dokud si dítě neuvědomí, co udělalo špatně a za co je potrestáno. Odměna ve formě pochvaly dítě samozřejmě potěší a především pozitivně motivuje, ale zanedlouho si ani nevzpomene, že bylo tímto způsobem oceněno. Z trestu ve formě domluvy si děti v podstatě nic nedělají a rychle na něj zapomínají. Jedná se však o výchovné prostředky, které užívá každý pedagogický pracovník a prakticky neustále. V mateřské škole jsou ale tyto prostředky velmi omezené a problémem může být i výchova v rodině. Děti jsou většinou zvyklé od rodičů na zcela jiný přístup, než je v mateřské škole. Pedagogičtí pracovníci využívají zmíněné odměny a tresty v mateřské škole denně a většina z nich je považuje za nezbytné. Práce může být přínosná pedagogickým pracovníkům, kteří se věnují výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole speciální a studentům, kteří se zabývají touto problematikou.
Role speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání
SVOBODOVÁ, Tereza
V bakalářské práci zkoumám roli školního speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu je zjistit význam, důležitost a potřebu sekundárních vzdělávacích institucí pro zaměstnání školního speciálního pedagoga. Zda je tento pracovník pro školu, kde působí, přínosný a jak jsou s jeho prací spokojeni ostatní pedagogičtí pracovníci. Naopak u škol, kde tento specialista nepůsobí, mě zajímalo z jakých důvodů. Jestli by o něho měli zájem a kdo má na starosti plnění jeho úkolů. Na danou problematiku byl důležitý i názor odborníka, proto jsem oslovila speciální pedagožku z pedagogicko-psychologické poradny. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je především zaměřena na školního speciálního pedagoga, na jeho činnosti, vzdělání i jeho cílové skupiny. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum. Jako metodu pro získání informací jsem zvolila polo strukturovaný rozhovor. Cílovou skupinu tvoří zástupci vybraných středních škol v jihočeském a západočeském regionu. Mezi respondenty se objeví vedení šetřených středních škol, pedagogičtí pracovníci a pochopitelně školní speciální pedagog. Z výsledků je patrné, že o školního speciálního pedagoga zájem není. Velkou roli v zájmu o speciálního pedagoga hraje nedostatek finančních prostředků. Avšak větší význam přisuzuji nedostatečné informovanosti pracovníků středních škol o náplni práce školního speciálního pedagoga. Mnohdy jsem se setkala se záměnou úsudku o náplni práce speciálního pedagoga s výchovným poradcem. Vzhledem k plánované inkluzi se ale někteří pracovníci středních škol do budoucna přiklání ke zřízení funkce školního speciálního pedagoga v rámci sekundárního vzdělávání.
Podpora EU při zavádění nových metod vzdělávání v MŠ a SPC v Jihlavě (projekt Evropské trendy ve vzdělávání I.)
STECULOVÁ, Mária
Práce se zabývá problematikou využívání speciálně pedagogických alternativních metod ve vzdělávání, které současně můžeme považovat za trendy v předškolním vzdělávání. V teoretické části jsou uvedeny jednotlivé terapie a jejich stručný odborný popis. Tyto terapie byly stěžejní v projektu, který byl realizován v MŠ a SPC na Demlově ulici v Jihlavě. Praktická část práce vychází z kvalitativního výzkumu zaměřeného na zjištění efektivity projektu. Záměrem bylo zjistit, jak oslovené cílové skupiny (rodiče, pedagogové a terapeuti) vnímají význam terapií nabízených prostřednictvím projektu "Evropské trendy ve vzdělávání". Odpovědi respondentů v závěru dotazníkového šetření podpírají názor, že využívání alternativních metod či jejich prvků v předškolním vzdělávání je prospěšné a efektivní a děti se speciálně vzdělávacími potřebami pomocí nich dosahují lepších výsledků.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.